Linjen med Medier

Medielinjen

Mandag

Tirsdag Onsdag Torsdag

Fredag

8.30-9.15 Dagens Nyheder + Powerwalk Dagens Nyheder + Powerwalk Dagens Nyheder + Powerwalk Dagens Nyheder + Powerwalk Powerwalk til Grundtræning
9.15-10.00 Medie undervisning Medie undervisning Projekt (Dansk/Engelsk) Madlavning Grundtræning (bevægelse eller filme/medie-arbejde)
10.00-10.20

Lille pause (20 minutter)

10.20-11.50 Medie undervisning Medie undervisning Projekt (Dansk/Engelsk) Madlavning Rengøring

Elevmøde

Spil / Hygge

11.50-12.30

Store pause (40 minutter)

12.30-13.45 Medie undervisning Medie undervisning Individuelt arbejde (læsning, stavning, skrive) Hverdagsliv Ungdomsliv

Beskrivelse af mål og formål – Medielinjen

Medielinjen er til dig, der ønsker at arbejde med medier. Du lærer at arbejde med at tage billeder, optage video, arbejde med sociale medier, arbejde med virksomheders sociale medier.
Eksempler på medieprojekter:
– Tage billeder og redigere billeder
– Lave lille reklamevideo om et produkt
– Storytelling (historiefortælling) om en virksomhed/skole/projekt
– Arbejde professionelt på og med sociale medier

Vi ønsker at starte et hold på Medielinjen fra august 2020. Tal med din STU-vejleder om du kan nå at blive en del af dette hold. Næste hold starter i januar 2021.

Fag på Medielinjen:

Medieundervisning

Du arbejder bl.a. med:

  • Tage billeder og redigere billeder
  • Lave lille reklamevideo om et produkt
  • Storytelling (historiefortælling) om en virksomhed/skole/projekt
  • Arbejde professionelt på og med sociale medier

Du kan bl.a. arbejde med:

  • Microsoft Office pakken (Word, Excel, Powerpoint)
  • Adobe pakken (Photoshop, Illustrator, InDesign

Projekt Dansk og Engelsk

Du arbejder med fagene dansk og engelsk med begreber som Storytelling, manuskript mv.

Det er undervisning du kan bruge i arbejdet med medielinjen.

Det kan eks. være at skrive tekster, læse manualer, læse bøger, se Youtube videoer med inspiration til et projekt

Madlavning

En gang i ugen er der madlavning på skemaet. Det er enten tirsdag eller torsdag.

I faget Madlavning lærer eleverne at læse en opskrift, lave indkøbsseddel og finde varerne i butikken. Derudover lærer eleverne at lave mad, herunder både frokost og aftensmadsretter. I faget er der forskellige fokusområder, f.eks. kartofler, oksekød, fisk, mv., hvorved eleverne lærer forskelle måder at arbejde med netop denne madvarer på.

Sideløbende med madlavning lærer eleverne nyttig viden om at være i et køkken ift. personlig hygiejne, madvarehygiejne, tilberedning og opbevaring af forskellige kødtyper, at skelne mellem rå, ferske og tilberedte madvarer mv.

Hverdagsliv

I faget Hverdagsliv arbejder vi med forskellige temaer inden for kategorien Almindelig Daglig Læring (ADL). ADL er forskellige aktiviteter forbundet til hjemmet, skolen, fritiden, arbejdet og generelt ungdomslivet. ADL træner den unges selvstændighed og evne til at leve et selvstændigt voksenliv. Det er forskelligt om eleverne er hjemme- eller udeboende. Uanset hvilket udgangspunkt de unge kommer med, så er ADL træning godt for alle.

Eksempler på emner vi arbejder med i Hverdagsliv:

  • Økonomi – privat, indkøb og husholdning
  • Budgetlægning
  • Netbank
  • SKAT og Borger.dk
  • Praktisk anvendelse af NemID
  • Strukturering af hverdagen
  • Ungdomsliv – herunder dialog og viden om fester, alkohol og stoffer
  • Rengøring
  • Tøjvask
  • Kost og ernæring
  • Hygiejne og personlig pleje

Grundtræning

Hver fredag har vi Grundtræning. I dette fag kan du vælge at arbejde med medie/film/billeder, som tages til træningen eller du kan lave bevægelse. Faget Grundtræning er skabt ud fra ideen om at samle alle elever til fællestræning i afslutningen af ugen. Selvom eleverne ikke nødvendigvis deltager i samme fag alle ugens dage, så vil der til Grundtræning være mulighed for at være sammen og slutte ugen godt af med sine kammerater.

Grundtræning er cirkeltræning af ca. 45 minutters varighed, hvor elever og undervisere laver øvelser der styrker hele kroppen. Alle øvelserne findes i forskellige sværhedsgrader, så det er muligt at deltage, uanset hvilket niveau eleverne er på. Det er både muligt at lave øvelserne individuelt, eller være sammen med en træningsmakker, hvor man følges rundt til stationerne.

Elevmøde

Hver fredag afholdes vores ugentlige elevmøde. Eleverne skiftes til at være ordstyrer. Da det er elevernes møde er det også eleverne der styrer talerækkefølgen og sørger for ro og orden – naturligvis med støtte fra undervisere, hvis det skønnes nødvendigt.
Eleverne lærer at strukturere et møde, hvad dagsorden betyder, styre talerækkefølge, forstå et referat og mange flere ting. Nye elever starter ikke med at være ordstyrer, før de er trygge ved at skulle prøve det.

Til mødet har eleverne og undervisere mulighed for at byde ind med punkter, som synes relevante at informere og/eller diskutere. Det er således her, at alle fællesbeskeder samt informationer om den kommende uge bliver præsenteret.

Drengehørm / Pigeliv

Hver mandag opdeles eleverne i to grupper med hhv. drengene og pigerne hver for sig. Dette gøres for at styrke det sociale samvær.
Nogle aktiviteter foretages dog i fællesskab for at styrke sammenholdet. Her har eleverne f.eks. sammen været til vinterbadning.

Kønsopdelt undervisning giver anledning til gode snakke om f.eks. venskaber, kærlighed, Me-too, dating, mv. Derudover arrangerer undervisere og elever i samspil forskellige aktiviteter.

Pigerne har fået ansigtsbehandlinger, været på skøjtetur, været i Den Gamle By, leget drenge for en dag, afholdt bagedyst – hvor drengene var de glade testsmagere, og meget mere.

Drengene har afholdt fifa-turnering, været på net-café, testet deres evner inden for bowling, set film, mv.

Aften-STU

Vi har som udgangspunkt et fast skema hver uge. Vi tilbyder dog én onsdag hver måned Aften-STU, hvor skoledagen er kl. 14.30-19.00.

Typisk starter vi dagens kl. 14.30 med de samme rutiner, som eleverne følger på en normalt skoledag med fælles opstart, gennemgang af programmet samt se nyheder, sporten og vejret.

Herefter starter eftermiddagens aktivitet. Vi har både være i RUSH, i biografen, på skøjtebanen, været i DGI-huset og spillet f.eks. badminton, haft brætspilsturnering, været på café tur i f.eks. Bruuns Galleri med mulighed for shopping, boldspil i parker, set film og meget mere.

Afslutningsvis handler eleverne ind til dagens planlagte aftensmåltid, hvorefter vi i fællesskab laver maden og spiser den sammen.

Der er altid stor opbakning fra elevgruppen til disse dage, da eleverne har mulighed for at deltage i andre anderledes aktiviteter end vi ellers kan nå i hverdagene. Derudover nyder eleverne at kunne være sammen og skabe en klublignende stemning, og samtidig kan de sove længe om morgenen.

Ture ud af huset 

Ud over den faste undervisning i dagligdagen tager vi nogle gange på ture ud af huset. Enten på linjefagsholdende eller på tværs af hele skolen. Her har vi mulighed for, at dyrke fællesskabet på tværs af hold og lave nogle aktiviteter, som ellers tidsmæssigt ikke kan lade sig gøre i de enkelte fag.

Vi har blandt andet haft fællesture til svømmehallen, Kalø Slotsruin, ridning, haft opgaver til Nordic Race og været en tur ved stranden.

BILLEDER AF VORES HVERDAG

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.